Sunday, August 07, 2005

Resistance is futile: you will be Pianized

Categorie: [Lowlands Politics]

Internet-BV thePiano (strijdnaam voor de Antwerpenaar Hugo Van Minnebruggen) heeft zijn flamboyante site over het Verzet tijdens WO-II aan een grondige face-lift onderworpen, en op een eigen domein verzet.org geplaatst. Hierbij naar eigen zeggen geholpen door de technische crew van blokwatch. Verzet.org gebruikt hetzelfde open-source mamboforge content management system als blokwatch, en is gehost op euroaccess.nl. Wat spijtig want euroaccess is geblacklist voor spam.

De site is erg overzichtelijk, en kan per onderwerp worden ondervraagd. De artikels zelf zijn helder en eenvoudig, hoewel nog wat aan de sidebar moet worden gewerkt voor meta- en verbonden informatie. Het geheel kon ook wat kleurrijker.

Opinie

Van Minnebruggen is op zijn minst een eerlijk en recht-voor-de-raapse man. Zijn domein staat geregistreerd op zijn eigen naam en adres, terwijl Marc Spruyt zijn blokwatch registreerde onder een postbus-adres. Bemind door vijand en uitgespuwd door medestanders is zijn aanwezigheid op politieke fora door zijn flamboyante persoonlijkheid niet onopgemerkt voorbijgegaan. VH heeft hem eenmaal ontmoet in Leuven, in 1999 en zijn confrontatie met de al even flamboyante Bart Van Stappen was toen vrij hilarisch. thePiano heeft vele politieke watertjes doorzwommen, van uiterst rechts tot uiterst links (PVDA) en nooit in het midden. Zoals zijn jeugd-vriend(?) en VB-volksvertegenwoordiger Rob Verreycken (RobKlop) heeft ook hij een veroordeling wegens slagen en verwondingen op zijn blazoen. It can happen to anyone of us.

Van Minnebruggen kan persoonlijk veel worden verweten, zoals monomanie, een bijna-obsessieve aandacht voor WO-II, onverdraagzaamheid t.o.v. politieke tegenstanders, professionele stalking (in VH's geval) en een gebrek aan objectiviteit. Maar nooit achterbaksheid. Ook hij heeft ingezien dat pennetwisten op cyberfora, voornamelijk bevolkt door anonieme nitwits en te vroeg gepensionneerde gefrustreerden vrij onproductief is. Zijn hobby is het uitvlooien van de Vlaamse collaboratie tijdens WO-II en een gedreven anti-VB propaganda. thePiano concentreert zich thans productiever op zijn site en research. Zijn artikels lijken goed onderbouwd, al mis ik soms links. Al hij is geen academicus, ze stralen wel eerlijkheid en gedrevenheid af. In zijn artikels zèlf is weinig van zijn haat-verhouding met het Vlaams Belang te merken. Ze zijn vlot geschreven en beperkt to the point. De vrije meningsuiting en de democratie in volle actie dus.

the Piano:
Sommige schrijven over de Egyptische Farao's, over de Maya's en de Inca's, over Napoleon, over Julius Caesar en de Romeinen. Sommigen vieren nog steeds de Guldensporenslag van 1302, discuteren over de Frontbeweging tijdens en na WOI, over Hendrik Conscience en Albrecht Rodenbach van meer dan honderd jaar terug.

Ik ken zelfs een politieke partij in Vlaanderen die teert op de collaboratie tijdens de 2 wereldoorlogen en hun enige helden zoals Verschaeve, Borms, Van Severen en Staf de Clercq blijven verafgoden en jaarlijks herdenken en er amnestie voor uitkrijsen.

Elk jaar worden honderden titels uitgebracht over WOII. Waarom zou ik dat dan niet mogen doen op het net?

Sans rancune, Piano, en veel succes. Je hebt meer lezers dan je denkt. Doe wel en zie niet om.


Alle afbeeldingen bij dit bericht zijn eigendom van Hugo Van Minnebruggen. Ze werden overgenomen in overeenstemming met de Creative Commons licensie van verzet.org.

3 Comments:

Anonymous Fustigator said...

Proficiat VH voor je snapshot over The Piano! Ondanks het feit dat ondergetekende niet helemaal dezelfde ideeën op nastreeft dan the Piano, is het hem nooit gelukt om tegen deze man van een stuk te (bek)vechten. en wordt ie hier als een echte vriend beschouwd.

Zijn historische en andere analyses zijn doordacht en serieus te nemen, al heeft hij zijn gat nooit op de banken gesleten van unief-auditoria.

Zijn opstellen, vaak echte kunstwerken, zijn levendig , en geschreven in een stijl die soms op die van Lenin trekt. Dit in schril kontrast met die van de meeste "linxen" die op het net te verduren zijn, en die eerder het melige hebben van hun "patroon heilige" Karl Marx .

Leuk om zo'n synthese te mogen lezen over zo'n kleurrijke cyber-fenomeen.

8:15 AM  
Anonymous thePiano said...

Natuurlijk streven we niet dezelfde ideeën na. Ik merk op zijn website dat VH samen pinten pakt met Tanguy Veys van het VB tijdens hun gezamelijk bloggersbijeenkomst van zes weken geleden. Ik heb andere vrienden tegenwoordig. Dat hij mij verwijt subjectief te zijn, daar kan ik best mee leven.

Je kan nogal moeilijk onpartijdig blijven als je de geschiedenis van de holocaust schrijft en bestudeert, en probeert te begrijpen waarom de nazi's in de bezette gebiden toch op zoveel gewillige beulen en handlangers konden rekenen. Maar met mijn website vul ik een reuzegroot wit gat op op het internet(!) qua geschiedsschrijving over deze periode en een wijs man (of vrouw) legt alle 'waarheden' die tot dan toe op het net verschenen, naast de mijne. Ik ben ervan overtuigd dat als je bereid bent dat te doen, dat je een heel eind verder opschiet richting volledige waarheid. Ik denk dat VH dat ook zo heeft begrepen en daar ben ik al erg tevreden mee.

Ondertussen wordt alle dagen mijn Gastenboek belaagd door gore troep van extreemrechts, en daar heb ik zeer zeker de nota van VH niet mee bedoeld(!) Zodat ik sterk overweeg omdat ook maar op te doeken. Ik ken persoonlijk veel mensen die mijn project (zoals ik mijn website altijd noem) veel beter zouden kunnen uitwerken dan ik dat doe. Alleen... waarom doen ze het dan niet? Dus doe ik het maar.

In elk geval vind ik deze comment van VH erg pittig, en al helemaal niet objectief, en vooral dat laatste bevalt me wel.

Mvg,

thePiano
aka
Hugo Van Minnebruggen/auteur-webmaster van Verzet.org

7:26 PM  
Blogger VH said...

Mijn stukje was uiteraard flamboyant, maar daar ben jij de minst voor geplaatst om me dat ten kwade te duiden ;-)

Maar je hebt wel duidelijk de ondertoon van appreciatie gelezen bij dit alles. DOEN Piano, DOEN. En daar ben je een krak in (geworden).

Inderdaad, je vult een lacune op, en je doet het goed. Wie anders zou het doen? Mijn enige bescheiden suggestie zou zijn om opiniering wat te scheiden van feiten. Als het je bedoeling is om te overtuigen zijn droge feiten vaak beter dan opiniering.

En wat die pint betreft met TV, dat was mijn recalcitrante kant. Ik wil met iedereen een pint gaan drinken, zelfs met de Duivel, en en passant uitvinden wat hem drijft. En zeker ook met jou ;-).

De rest mail ik je wel privee. Nogmaals, mijn respect voor je werk.

10:27 PM  

Post a Comment